Wybrane techniki plastyczne w pracy z młodszymi dziećmi

Wybrane techniki plastyczne w pracy z młodszymi dziećmi.                                                                                                                                     

       Własna twórczość daje dzieciom poczucie satysfakcji oraz możliwość odczuwania pozytywnych emocji. Jednak   nie wszystkie dzieci są sprawne manualnie i wykonywanie precyzyjnych czynności może być dla nich zbyt trudne. Nauczyciel powinien więc wybierać takie techniki plastyczne, które pozwolą dziecku uzyskać zadowalający efekt.

     Prace  powstające na naszych zajęciach plastycznych nie muszą być idealne – najważniejszy jest  sam proces tworzenia i radość, jaką daje wykonywanie pracy.

     Podczas zajęć dzieci ćwiczą swoje ręce, rozwijają wyobraźnię artystyczną, ale przede wszystkim  dobrze się bawią- zajęcia plastyczne z młodszymi dziećmi powinny bowiem mieć zalety relaksacyjne, odprężające. Własna  twórczość plastyczna może też stanowić sposób komunikowania się z innymi, dawać możliwość łatwiejszego wyrażania swoich emocji.

    Oto kilka propozycji zabaw plastycznych, których można używać  w celu ćwiczenia sprawności manualnej, rozbudzania kreatywności oraz integrowania zespołu.

      Zaprezentowane prace są łatwe i każde dziecko może je  wykonać z panią lub z mamą.

      Zachęcamy do wspólnej zabawy- życzymy udanych prac!

                                                                                      Lidia Polowiec i Jolanta Goldman

Propozycje zabaw plastycznych.

         Malowanie kasztanami.

Możemy się posłużyć kulistymi przedmiotami, które łatwo toczą się po powierzchni. Kasztany, korale, piłeczki- wkładamy przy pomocy łyżki do pojemnika z farbą. Następnie toczymy po papierze. Można używać farb w wielu kolorach. Powstaje interesujący, abstrakcyjny obraz.

 Dziwne  pędzle i farby z fakturą.

Na zajęciach możemy wykorzystać „dziwne” pędzle: z waty, słomy, piór, gazy, papieru, gąbki…

Takie pędzle, wykonane przez nas samych, mogą służyć do zamalowywania powierzchni papieru, albo stemplowania i malowania przez szablon.

 Jeśli do farby (np. plakatówki) dodamy mąki, kaszy, piasku, uzyskamy ciekawą fakturę. Dzieci bardzo lubią malować w ten sposób. Za pomocą nietypowych pędzli i farb można uzyskać interesujące efekty.

 Zdrapki.

Dziecko pokrywa plasteliną całą powierzchnię pracy (¼ kartki z bloku). Następnie wydrapuje na tej powierzchni np. drewnianą wykałaczką różne wzory aż do powierzchni papieru( autka, kwiaty). Można też dodatkowo odbijać na powierzchni różne wzory lub wciskać w plastelinę guziki, koraliki, fragmenty ozdób z pasmanterii- co tylko dziecko wybierze. 

  Materiały sypkie.

Materiały sypkie- piasek, przyprawy, stłuczone skorupki jajek, kasza, itp. mogą być wykorzystane na różne sposoby. Dzieci rysują klejem dowolny wzór i posypują całą kartkę piaskiem. Po strząśnięciu nadmiaru piasku ukaże się „piaskowy obrazek”,

        Quilling.

„Śnieżynki” wykonaliśmy metodą quillingu- czyli zwijania papieru. Najłatwiej paski falistej tektury zwijać przy pomocy ołówka. Jeżeli dziecko ma problem ze sklejaniem pasków tektury klejem, możemy użyć masy mocującej. Za pomocą quillingu można wykonać nawet bardzo skomplikowane kompozycje lub użyć tylko kilku elementów w połączeniu z inną techniką                   

           Kukiełki z tekturowych rolek lub kartonów po mleku.

Sowy i pieski z tekturowych rolek: owijamy rolkę papierem( pakunkowym, kolorowym- jaki akurat mamy) i przyklejamy. Wystający ponad rolkę nadmiar papieru zaginamy z dwóch stron do wewnątrz(sowy) lub skręcamy jak papierek cukierka i doklejamy głowę (piesek). Ozdabiamy według uznania dziecka, doklejając skrzydła, ogon, dziób, oczy z plasteliny, itd.

Postaci z rolek można używać jako kukiełek w teatrzyku.

Innym wariantem jest wykorzystanie kartonów po mleku, które można malować, oklejać i tak tworzyć różne postacie.

      Kwiatek dla Mamy.

Zgniecioną w kulkę gazetę owijamy folią samoprzylepną. Może być również kula ze styropianu. Pokrywamy całą powierzchnię małymi prostokątami z filcu, które mocujemy szpilkami. Na koniec mocujemy łodygę, (np. patyczek od szaszłyków). Owijamy łodygę liśćmi z wełny i filcu. Otrzymujemy efektowny, kolorowy kwiat. Można go podarować mamie! 

             Wycinanki.

„Biedronki”: pasek papieru został złożony w harmonijkę. Dzieci wycięły kształt biedronki, a po rozłożeniu ukazał się cały szereg biedronek, które dzieci przyozdobiły kropkami.

      Płaskie origami.

„Ogród” wykonany techniką płaskiego origami. Wycięte kółka z papieru w różnych kolorach można poskładać( wystarczy tylko na połowę) i przykleić na papierze, tworząc różne kompozycje, na przykład ogród pełen kwiatów.

 

Literatura:

D. Dziamska : Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.

U. Braff , I. Burkhardt , J. Maier : Każde dziecko to potrafi, Oficyna wyd. Delta, Warszawa 1993

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *